måndag 1 juni 2009

Omedveten, okunnig eller ignorant medborgare??

Det trillade in 2 röstkort i brevlådan och jag stod med dem i handen och såg nollstäld ut... Va? Ska vi rösta redan? Valet till Europaparlamentet hade gått mig helt förbi! Jag hade ingen aning om att det var val i år. Nu har jag läst att detta inte bara gäller mig utan 2 av 3 svenskar har noll koll på valet nästa helg. Är det vi som är inskränkta och dåliga medborgare eller har det varit väldans lite information tro?

Jag bestämde mig för att kolla läget lite på Internet och surfade runt lite...

Vad innebär egentligen det här valet? Jo söndag 7e juni har vi väljare i Sverige möjlighet att rösta på kandidater till Europaparlamentet. På valdagen kommer 18 svenska ledamöter att utses av totalt 736 ledamöter.

Vad gör EuropaParlamentet?
* EP granskar och bestämmer om EU-kommissionens förslag ska bli EU-lag tillsammans med ministerrådet.
* EP kontrollerar att andra EU-instanser sköter sitt arbete.
* EP deltar i beslut om EUs budget.
* Dessutom godkänner de internationella avtal och nya medlemsländer.

Oj, tänkte jag - det låter som en instans med MYCKET makt!

Vad är det vi väljer? Vi väljer ledamöter för en period av 5 år och varje medlemsland har ett bestämt antal platser beroende på folkmängd. Hur många ledamöter det blir beror på om Lissabonfördraget går igenom eller inte. Går det igenom blir det 751 totalt - 20 svenska eller 736 totalt och 18 svenska. Vad Lissabonfördraget innebär tänker jag inte gå in på här...

Däremot så kollade jag in valdeltagandet för EU som helhet förra valet till EP dvs 2004 och det var de skrämmande siffrorna 45,5%!! Och i Sverige var det 37,9%! Idag bidrar Sverige med 19 ledamöter och inte ens halva röstberättigade befolkningen röstade! Vad beror det på?

Nu när jag har läst lite om det inser jag att jag måste rösta på något. Det känns prexis som förra regeringsvalet - att välja det minst dåliga... Men välja ska jag i alla fall göra! För har man inte röstat kan man inte heller klaga sedan. Och nu har jag förstått hur mycket makt Europaparlamentet har! Så om det är någon som orkat läsa igenom den här bloggen - hitta dig en åsikt och gå och rösta nästa helg. Det ska jag göra... Fast jag vet fortfarande inte på vad!

En omedveten, okunnig men inte ignorant medborgare :)

3 kommentarer:

backastugan sa...

Jag visste ganska tidigt att det var val, men vet inte hur jag ska göra. Det blir ju sälland som dom lovar.

Kram

Jag sa...

Nej vallöften är ju liksom inte som verkliga löften... Men har du tips på något som är mindre dåligt än de andra? Jag har inte en susning vad jag ska rösta på bara att jag SKA...

Kinna sa...

Jag glömde rösta :(