onsdag 16 september 2009

Alla goda ting är tre...eller??

Det gamla talesättet verkar i alla fall inte fungera i barngrupper. Hur kan det komma sig att det ska vara så svårt att leka tillsammans? Att barn redan i tidig ålder lärt sig manipulera, styra och ställa? Var kommer alla elaka kommentarer ifrån som hoppar ur söta barns munnar?

Vad är det som har hänt hemma hos de här barnen? Eller har allt verkligen hänt i barngruppen?

Gruppers dynamik är spännande, intressant och fascinerande. Ibland förståelig och ibland helt ogreppbar. Trots det jag upplevt, läst och lärt mig har jag svårt att applicera det till verkligheten.

Vinner alltid de starka, gåpåiga och manipulativa? Eller vinner de mjuka, snälla och glada i längden? Det måste de väl göra?!Det gör de väl??

För som förälder funderar man mycket på hur man bäst skyddar sitt barn och rustar för framtiden. Och hur man än vänder och vrider på det - så nog vill vi väl alla ha goa snälla ungar? Trots att jag är vuxen och träffat manipulativa och uträknat elaka människor många gånger så blir jag alltid ställd. Det verkar som jag ännu inte lärt mig hantera dem utan fortfarande blir chockad och förvånad. Hur lär man sitt barn att hantera något man själv ännu inte behärskar?

Hur det än är, jag håller på de snälla, omtänksamma och kärleksfulla. Love and peace :)

1 kommentar:

backastugan sa...

Många frågor o svåra svar.
Träffade en liten kille som är ögontjänare. Kollade i ögonvrån, en liten flicka började gråta. Frågade killen varför? "-Jag tycker om att göra illa små flickor". Killen har nån bokstavskombination, men ändå?
Flickans föräldrar försöker berätta att det att det är bättre att vara snäll...än att ge igen.
Det ÄR svårt att hantera såna, jag brukar låta det "rinna ut i sanden". Energivampyr tror jag du bloggat om för länge sen. Svara om dom riger, men ring inte upp dom!

Kärlek o Fred!!!
Kram