lördag 17 maj 2008

Den egna viljan!

Häromdagen när jag stod inför en valsituation sa en vänlig själ:
- Men gör det DU vill och som känns bäst för dig!
Jo det var just det. Om man inte alltid vet vad man vill? Och hur skalar man bort alla tankar om vad man "borde göra"? Eller vad andra förväntar sig? Och svårast av allt hur skalar man av åratal av påverkan från omgivningen och tar fram det man själv EGENTLIGENn vill?

Vissa val är enkla och vissa dagar raka. Andra val är knepiga och dagarna krokiga. Då kan man helt enkelt tappa bort sin egen vilja. Har man otur tappar man den på många områden och står där och glor i garderoben och undrar vem som köpt dom där kläderna och vilken av dom ska jag ta på mig. Sen står man och glor i kylskåpet och undrar vad man brukar äta till middag och vad var det man egentligen tyckte om?

Läste någonstans att vi idag tar så mycket allvarligare på vardagliga val än man gjorde förr. Kanske är det "Sliding-door"-syndromet att vi tror att de enklaste saker förändrar våra liv helt... Och tänker man så blir alla val oerhört viktiga och svåra. Kanske får man kasta sig ut lite och inte tänka så mycket hela tiden. Ibland blir jag avundsjuk på människor som vet vad de vill, gör det och struntar i vad andra vill. Hur gör man det? Finns det kurs?

Jag fick otroligt goda råd när jag kände mig helt förvirrad inför den här helgens alla val... Ett var från cosmoskatten som sa:
- Lägg dig ner och tillåt dig själv att vara sjuk så du orkar bli frisk sen!
Det andra var från vännen C:
- Gör något helt oväntat som du inte gjort förut!

I helgen har jag följt de två goda råden och det känns faktiskt mycket bättre. Tror faktiskt till och med att jag vet vad jag vill äta idag :) Trevlig helg på er! Gör det ni själva vill :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Måste man alltid veta vad man vill?

Anonym sa...

Ja, du, svåra val - det är jag expert på att vara dålig på. Alla val är svåra, inte minst kläder och mat. Jamen hallå - hur stor roll kan det spela?! Nu får vi allt lov att göra som du skrev - kasta sig ut lite och inte tänka så förtvivlat mycket!

Kram!

Anonym sa...

Hmm..ja det är ju lättare i teorin än i verkligheten. Särskilt om man vet att man inte vill eller orkar men en liten tjej lägger huvudet på sned och säger - Snääääällla mamman!