måndag 6 oktober 2008

Finns det böcker i himlen?

Det hoppas jag för böcker är verkligen något jag njuter och nästan är beroende av. Alla sorters böcker fanns det på bokmässan i Göteborg. Och därtill många författare.

På lördagen blev min syster och jag helt överväldigade och mitt ambitiösa schema sprack väl efter 5 minuter. Det var sååå mycket folk. Och vilken brokig samling det var, alla dessa klädstilar alla olika åldrar - allt från bebisar i bärsele till äldre med rullator eller rullstol. Bara att se alla människor gjorde mig vimmelkantig, särskilt som jag numera har glasögon och ser allting...

På söndagen hade vi klart lägre ambitioner och då hann vi faktiskt se och lyssna på mer. Ett axplock av dem vi lyssnade på var Karin Thunberg, Helene Tursten, Åsa Larsson, Åsne Seierstad, Thomas Bodström, Täppas Fogelberg, Mark Levengood, Jan Guillou, Paolo Roberto, Hermann Lindqvist m.fl. Mina favoriter att lyssna på var Jan Guillou som var lika skarp som vanligt men även rolig, Mark Levengood som kan få en att skratta och gråta på samma gång och Hermann lindqvist som är så passionerad när han berättar om historiska händelser. Det är som om det tänds ett ljus inuti honom när han börjar berätta. Den här gången handlade det om hans nya bok Madame De Pompadour. Måste jag läsa!

Annars önskade jag mest att jag haft en bärare med mig så jag hade sluppit välja böcker beroende på vikt;) Och självklart hade det underlättat att ha Pippis guldpengar med sig. Helt klart är att jag vill dit nästa år igen!

4 kommentarer:

Ina sa...

Åh!
Har funderat flera år på att åka till bokmässan, men jag missar den alltid! Kanske får jag följa med nästa år?

Backastugan sa...

Det är verkligen härligt med böcker. Själv lånar jag mycket från bokbussen, mest deckare. Har inte riktigt plats med egna böcker hemma fast vissa MÅSTE jag bara äga...
Kram

Anonym sa...

Oj, låter som en dröm att få vara där - kanske lite mardröm med alla människorna, men skulle bli en kuslig känsla utan dem misstänker jag...;-)

Anonym sa...

Ja, jag tänker åka dit nästa år igen. Och nu är jag bättre förberedd. Har förstått att jag behöver en väska på hjul, vätska med mig och att inte vara överambitiös. Söndagen var klart lugnare - branschfolket hade nog tröttnat då efter att ha varit på mässan från torsdagen.