måndag 4 maj 2009

Valborg, blåmärken, engelska och sol!

Ja, det sammanfattar nog våran helg rätt bra!
Vi firade valborg med vänner och såg på brasan vid slottet. Dottern har kommit in i intensiv fråga-period så nu har jag börjat säga: - Idag är det pappas svaradag.
För att liksom dela upp det lite. När dottern såg majbrasan ta eld och började brinna såg hon ledsen ut och sa: - Egentligen är det sorgligt att bränna upp träd, eller hur mamma? Varför gör vi det?

Så det blev en liten utläggning där vid brasan om varför vi gör ditt och datt. De som stod bredvid oss tjuvlyssnade lite och senare sa en kvinna till mig - Tack det var intressant, det visste jag inte.
Kul va? Särskilt som ingen lyssnade på det "riktiga" talet som hölls av en politiker. Är det ett krav att valborgstalet ska vara riktigt tråkigt och dystert? Gissa vad det handlade om? Hur många byggnader som brunnit ned, häxor som dött på bål och hur fattigt man hade det förr och vad många vuxna+barn som dog på den tiden.... Och sen sjöng kören - Första maj välkommen!.....lite knepigt...

Dottern och jag hann även måla staket när det var vackert väder. Hon hojtade glatt - Kolla vad många blåmärken jag fått! (Det var alltså färg som hon droppat på sina ben och som tyvärr fortfarande sitter kvar. Ett litet kroppskonstverk.)

Min kusin från Canada hälsade på oss. Det var jätteroligt och vi tog liten sightseeing-tur genom stan. Mest chockad var jag över hur dåligt engelskt ordförråd jag har och att jag - ve och fasa - verkade låta som svenska kocken i mupparna. Hörrdi horrdi lorrdi.... Kanske borde man öva lite på kvällarna... För att förstå är inget problem, skriva eller läsa men att prata engelska har nog varken maken eller jag gjort på länge. Fast det var kul när kusinen sa något om en bil - då kom min man igång ordentligt. I bilarnas värld har han gott om engelska ord!

Helgen gav oss härligt med sol och vissa av oss tog kanske av lite för mycket kläder. För handen på hjärtat, det är ju inte sommar ännu. Och så fort solen går i moln så blir det kallt. Vi hann ändå grilla och äta ute flera gånger, både med kusin och familj som hälsade på igår. Trevligt!

Kanske borde jämföra med Tant Bruun och se vem av oss som har grillat mest? Det skulle ju vara ett sätt att mäta lyckan på..fniss..

Läser fortfarande i Barack Obamas bok - Min far hade en dröm. Jag rekommenderar den, även om den inte är en bok man kan snabbläsa. Måste säga att den nuvarande presidenten nog inte liknar någon annan amerikansk president. Bara det att han växt upp på Hawaii, i Indonesien, bott på flera ställen i Usa, varit i Harvardvärlden samt förortsvärlden och dessutom har rötter i Kenya. Som glacyr på det så har han en farfar som är muslim. Borde inte det innebära en president som faktiskt ser annat än sitt eget land? Som kanske t.o.m förstår andra kulturer och religioner? Kanske hoppas jag för mycket men jag tror han innebär en stor förändring. Vad tror ni?
Kanske han kan - maybe he can?

4 kommentarer:

Fördomsfull sa...

Kanske...men amerikaner är amerikaner...

backastugan sa...

Antar att ditt tal handlade om Walpurgis! Mooohaha verkligen interessant läsning...

Tror papsen har grillat varje dag sen snön dog, så han borde vara jättelycklig då? Tror lyckan kan mätas på andra sätt oxå!

Engelska är bara att snacka på. Kanske fel gramatik eller inlindat i luddig förklaring. "I have some in my windows" You mean flowers? Yes exactly!

Kram

Jag sa...

Hej backastugan :)
Javisst handlade mitt lilla tal om Walpurgis, frihetskämpar och annat mer positivt än häxbränning+död och fattigdom. Självklart mäts lyckan på andra sätt - som antal lästa deckare? Goda vänner? Kramar? Eller bara i skönt soligt väder en dag? Förstår engelska bra+läser bra men ordförrådet är inte så stort...
Kram

Håkan sa...

De är gott att grilla.
Det var en trevlig helg.
Det är intressant med allt vad Ulrika vet om allting, saker jag annars ej skulle få reda på.