tisdag 2 januari 2007

Krönika vecka 13

Vad pratar vi egentligen om?

Något jag skulle vilja lära mig är konsten att ”kallprata”. Ni vet när man träffar någon man inte känner så bra och ska prata en liten stund. Ofta pratar människor om vädret, men det är ett ämne jag inte riktigt behärskar. Däremot tycker jag inte att det är ett dåligt ämne. Många rynkar på näsan åt vädersnack men vad spelar det för roll vad ämnet är bara människor kommunicerar och inte bara går förbi varandra? Väder är ju dessutom något som otvivelaktigt påverkar oss alla.

Personer som i sitt yrke träffar många människor under en begränsad tid måste ju vara experter på kallprat. Vad pratar människor om mest vid korta möten? Är det vädret alla pratar om?

Jag frågar min sjukgymnast vad hans patienter pratar om förutom kropp och smärta. Hans svar förvånar mig. Det är inte alls vädret utan intressen, hobbys och dagsaktuella händelser som dominerar.

Nyfiken frågar jag vidare. När man jobbar på öppna förskolan träffar man ju många föräldrar under några timmar så därför frågar jag vad som avhandlas där? Hon svarar inte heller vädret?! Förutom det självklara samtalsämnet barn, blir det mycket om resor och sjukdomar, säger hon. Visst kommenteras vädret ibland, men det är inte det som avhandlas mest.

Nu är jag ännu mer nyfiken. Vem ska jag nu fråga? Jag frågar en servitris vad människor pratar om under den korta stunden hon serverar. Hon berättar att förutom att prata om maten och hur mat och dryck passar ihop så diskuterar man stället man äter på. Dessutom brukar folk kommentera att hon ser snäll ut, säger hon med ett skratt.

Jag frågar en massör vad hennes kunder pratar om. Men där hugger jag i sten för de flesta som blir masserade vill såklart bara njuta av behandlingen och pratar inte alls. Men hos en frisör pratar väl alla? Nej min frisör säger att det är många som väljer att njuta av sin behandling även där och kanske bläddra i tidningar istället. Hon säger att det är så olika vad kunderna pratar om. Det är mycket om vad man gjort eller ska göra i helgen eller på semestern och aktuella händelser. Visst pratar man om vädret ibland, säger hon, men mest när det är särskilt fint eller särskilt dåligt väder.

Min lilla interna undersökning visade sig alltså ge mig ett helt annat svar än jag trodde. Vi pratar om våra intressen, hobbys, resor och aktuella händelser. Det är glädjande eftersom jag inte behöver gå en kurs om vädret. Kanske jag kan kallprata trots allt?

Inga kommentarer: