torsdag 4 januari 2007

Krönika vecka 16

Vad är en politiker egentligen?

Min lilla dotter och jag har provat på många olika eftermiddagsaktiviteter redan. Nu går vi på sagodans på Barnkulturcentrum och vi bara äääälskar det! Det är många barn med föräldrar som dansar och samtidigt får kittla sin fantasi. Ni skulle bara veta allt som vi upplever på torsdagseftermiddagarna med Carina. Det har blivit många sånger och danser. Vi flyger på en matta som Aladdin, vi träffar djur i skogen, vi går på promenad, hoppar över floder, går balansgång över berg och hoppar igenom eld. Det ni! Snacka om att vi haft torsdagar med guldkant.

Vi såg fram emot när min dotter skulle bli lite större och få göra en egen musikal. Det lät toppen tyckte vi. Men nu verkar det inte bli så. För barnkulturcentrum ska läggas ner. Aktiviteterna som sker mot förskolor och skolor ska fortsätta men inte de aktiviteter som finns i huset. Det är jättetråkigt.

Nu försöker vi njuta av de gånger som är kvar av våran dans. Men vid matbordet pratade vi om att barnkulturcentrum inte kommer att finnas kvar. Min dotter gjorde stora ögon och undrade – Varför? Ja, det är ju svårt att svara på som mamma eftersom jag undrar likadant – Varför? Varför lägga pengar på att fixa till en lokal och starta upp en massa aktiviteter för att sedan stänga ner det? Det handlar självklart om pengar, men varför starta upp en sån bra idé och sedan inte låta den få spira. För mig som lekman verkar det som att kasta pengarna i sjön.

Min lilltjej undrade vem som hade bestämt att det ska ske. Jag svarade att det är politiker som beslutat detta. Givetvis undrade hon genast vad en politiker är. Ett någorlunda pedagogiskt svar fick hon från sin mamma. Jag sa att det är som i en familj, där föräldrarna bestämmer över barnen. På samma sätt är det i en kommun, vi väljer personer som sitter och bestämmer över vår stad. Och sedan finns det andra vi väljer som bestämmer saker som gäller hela landet. Länge tittade hon på mig, suckade och sa sen – Jaja, dumma är dom i alla fall dom där politikerna. Från hennes mamma hördes ingen protest.

Håller ni med mig och min dotter om att det är ett dåligt beslut att stänga barnkulturcentrum, skicka gärna ett mail eller brev till kommunen.

Inga kommentarer: