måndag 1 oktober 2007

Good cop bad cop

För några helger sedan var vi i Stockholm på partaj. Det var händelserikt och väldigt blandad skara som samlats för att fira gemensam vän. Ett av barnen försvann, otäckt, men hittades ganska snart. Vår lilla busa kom så väldigt bra överens med de andra barnen och vi såg knappt till henne. Nog borde en normal förälder anat oråd, men det var så roligt att hon inte var blyg eller satt i mitt knä hela kvällen. Vad som hände? Tja inget stort bara tusch i ansikte, på armar och ben och över hela kalasklänningen. När jag försökte säga till henne att det inte var så bra med tusch i ansiktet sa hon: - Jaha, det säger du. Men alla sa faktiskt att vi var jättesöta! Så det så! ....där tog diskussionen slut :)

På väg hem stoppades vi av en polisbil. Inte en såndär liten invinkning eller nåt. Nejdå fullt pådrag med lysen och närapå prejning. Två poliser sprang ut och kom på vardera sidan om bilen. Den ena skrek: -Det är barn bak i bilen på höger sida.
Vår lilltjej som nästan somnat hoppade rakt upp och stirrade tebaks på polisen genom rutan. På makens sida kom en argsint (?nervös) polis och skrek: -Körkortet - NUU!

Min man hade körkortet i bakfickan och började ta bak handen. Då skrek polisen: -Händerna på ratten!
Han förklarade lite spakt att körkortet låg i bakfickan. - Kliv ur bilen! Skrek polisen i falsett.
Jag såg att min man blev nervös när han klev ur bilen. När han visade upp sitt körkort sa polisen: -Jaha är det du!

Det var en konstig kommentar. Genast började jag undra om min man har hemligheter för sig. Är han känd inom brottsvärlden eller har han ett dubbeljobb och är på SÄPO kanske...fniss.
De kollade upp kortet och kom sedan tillbaks. Vår dotter var rädd och undrade vad som pågick och sa dramatiskt: -Ska vi AAAAAldrig få åka bilen mera?
Ingen av poliserna svarade. Då sa min man: _ Min dotter undrar vad det är som händer?

Poliserna tittade på varandra och så sa den ena - Det är en vanlig alkoholkontroll.
Sen fick han springa iväg och hämta en alkomätare...konstigt va?

- Har du blåst i en sån här förut? Frågade den ena polisen
- Jaaadå, många många gånger, sa min man. Det lät rätt roligt, som om han ALLTID blev stoppad.

Knappt hann han blåsa och lämna tebaks mätaren. En annan kombi åkte förbi och de skrek till varandra - En kombi, den tar vi!
Sen var de iväg med blåljus och allt.

Vi satt chockade i bilen och undrade vad som hänt. En gammal sliten volvo med prinsess-solskydd och så blir vi behandlade som terrorister... Orolig blev jag att dottern skulle få trauma för livet och alltid vara rädd för poliser. Men hon sa klokt - Sådär skulle min morfar aldrig ha gjort!

Så redan har hon fattat begreppet - Good cop, bad cop!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vore skönt om poliserna inte såg alla som skyldiga tills motsatsen bevisats.

Kriminalarna på våldsroteln är trevliga, kanske uniformerna skulle lära sig av dem.

Anonym sa...

Ja jösses. Livet i storstan - eller åtminstone utanför. Kanske hade de tråkigt och slog vad om hur tuffa de kunde verka? Vuxet, minsann!

Anonym sa...

Jösses, så dramatiskt blev det inte när jag blev stoppad för alkotest. Det blev det förresten inte ens när jag blev stoppad för alldeles-för-fort-körning. Det måste nog vara så att din make är hemlig agent...eller så hade poliserna en riktigt tråkig kväll och ville liva upp det lite genom att leka actionfilm.

Anonym sa...

Tänker du aldrig mer blogga