onsdag 6 juni 2007

Nationaldagen

Vad säger man egentligen..det här är ju så nytt. Att vara ledig för att fira nationaldagen - hur gör man, vad gör man? Säger man God Nationaldag, Trevlig Nationaldag eller kanske bara hejja hejja....

Det verkade som om de flesta av våra grannar firade med att jobba på huset eller i trädgården. Vi höll oss i skuggan på framsidan och satte ut ett bord+stol till vår lilla prickiga tjej. Inte lätt med svullna soleksem när det är soligt. Hon satt där och klippte, tejpade och sjöng medans jag och mannen strök på ännu ett lager färg på utemöbeln. Äntligen ser eländiga bordet inte lika eländigt ut.

Frågade min familj om deras drömyrken. Om de fick välja vad som helst utan hinder. Min man svarade rallyförare och min dotter skattkartsritare. Vad jag sa? Författare förståss!

Helt plötsligt fick jag en såndär galen vision. När vi målat vår utemöbel blå, tänk om det kunde bli mitt grekiska hörn? Då kunde jag få en plats att äta tsatsiki på och drömma mig bort till Grekland. Jag såg för mig sandstensplattor under de blåa möblerna. Stora grekiska krukor runtom med exotiska växter. Kanske någon liten palm och ett träd med citroner i. I hörnet en vinstock och....

Jag får nog lugna mig och helt enkelt se fram emot att måla staketet istället...och sista lagret på utemöbeln. Nu är i alla fall trappräcket klart. Konstigt att det tar så lång tid för tre plankor och några metallpinnar... Fint blev det i alla fall.

Nu ska jag drömma om grekiska hörnet. Det är bra att ha visioner, sa jag till min man som fick en sån där panikslagen blick när jag började drömma om hur det ska se ut!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fortsätt drömma! Att drömma är en fantastisk frihet! Och jag tycker det där Greklands-hörnet av trädgården låter helt underbart och *viskar* genemförbart på sikt...;-)

Anonym sa...

Åh ett grekiskt hörn. Det låter härligt. Så kanske mannen kan stå och fläkta med en stor solfjäder, servera gott rödvin och goda grillspett. Hm, måste nog göra om min berså lite..

Anonym sa...

Synd att ni inte behöll det unika bordet, fast det är klart, ett fint nymålat blått är väl snyggare.
Nu när värmen har kommit kan man lätt få för sej att man är på nån underbar exotisk plats.

Anonym sa...

Å vad glad jag blir! Visst låter det genomförbart? Får kanske prata tyst om dyra stenplattor och stora palmer och viftande med solfjäder... Annars kanske det blir av :)

Anonym sa...

Eftersom min matte lider av värmeslag fungerar inte hennes hjärna (mycket vanligt fenomen) alltså hittar hon inte din mailadress.
Adressen till hennes sida är
www.geocities.com/skogsraets
Hennes mail är vargkramare@hotmail.com
Nu har jag varit duktig vovve.

Anonym sa...

Hej Ulrika! Det är bra med en blogg så man kan uppdatera sig på sina vänner :0) Tråkigt att ni varit sjuka.

Jag ska kolla in på skrivarbloggen på torsdag också när det lugnat ner sig med skolavslutningar och saker.

Kram Cathrin