lördag 30 juni 2007

Juniböcker 2007

Böcker lästa under juni månad 2007
Frost/Roy Jacobsen

Torgest föds 993 på island. Han hämnas sin fars mördare och får fly Island. Boken förflyttar en bak i tiden och stundtals känns det som en vandringssägen och som man är där. Stundtals är det segt. Romanen Frost nominerades till Nordiska Rådets litteraturpris.

Förlorade själar/Ian Rankin
Tycker verkligen om att läsa hans böcker och se hur det går för deprimerade kommissarie Rebus. Det är suveränt med en deckare som man inte kan ana upplösningen på. Jag gillar att bli överraskad och det blir jag.

Den ljuva giftkokerskan/Arto Paasilinna
Handlar om en gammal änka som blir terroriserad av sin systerson med vänner. Hon tar hämnd. Både mörk och rolig bok.

Jane Austen-klubben/Karen Joy Fowler
Trevlig bok som knyter ihop ett gäng kvinnor och deras liv i verkligheten med Jane Austens böcker. Har man inte läst Jane Austens böcker är det nog inte så givande.

Den oändliga visheten/Dalai Lama
Citat och klokheter från Dalai Lama. Kan inte ta till mig en del, men annat köper jag helt. "Vill du göra andra lyckliga visa medkänsla. Vill du göra dig själv lycklig, visa medkänsla."

Världens bästa mamma på 60 min/Rob Parsons
Rolig bok med kommentarer från föräldrar, mest mammor. Önskar att jag hade läst den när dottern var bebis. Det är så tabu att prata om det jobbiga när man har en liten efterlängtad bebis. Rekommenderas till nyblivna mammor som fortfarande tror på supermamman :)

Anhörig/Katerina Janouch
Tyckte den här boken var jättebra. Den gav mig verkligen någonting. Gillar det hon skriver om att det är ingen som ansöker om att vara anhörig. Och att allt handlar ompersonen som missbrukar, alla andra blir statister.

Mordet på Harriet Krohn/Karin Fossum
Obehagligt skriven. En av de få böcker jag funderat på att inte läsa ut. Jag älskar deckare, men spänningen försvinner när mördaren är berättaren. Förstår idén, men det är svårt när den enda person man riktigt lär känna är otrevlig. Vem ska man sympatisera med?

Svart som natten/Ann Cleeves
Oj! Vad spännande, jag blev nästan lite mörkrädd när jag läste den. Jag vill gärna läsa nästa bok och jag är nyfiken på Shetlandsöarna som jag inte vet något om.





Inga kommentarer: